Fullt- eller utökat försäkringsskydd

I alla våra bokningar ingår det en försäkring som du kan läsa om här.

Tilläggsförsäkring

Tillsammans med vår partner Rentalcars kan vi erbjuda ett heltäckande skydd för dem som vill undvika någon som helst risk att få betala något extra vid skada på bilen. Detta skyddet går att lägga till vid bokning av hyrbil men även i efterhand om man loggar in under min bokning.

Bra skydd vid hög självrisk
Detta skyddet är speciellt bra när självrisken är hög, vilket är ganska vanligt i vissa länder, bland annat södra Europa. Vi rekommenderar i första hand att använda ett kreditkort med självriskreducering som då täcker den största och viktigaste risken, för att slippa betala extra för fullt skydd. Under vår information om hyrbilsförsäkringar finns en lista på kreditkort med information om självriskreducering är inkluderat eller ej. Det går även att köpa en tilläggsförsäkring på sin hemförsäkring.

Fullt skydd, skadeskydd och utökat skydd

Dessa tre skydden täcker alla avgifter för skada på hyrbilens externa eller mekaniska komponenter inklusive kaross, fönster, vindruta, speglar, tak, underrede, hjul, däck, motor, navkapslar, koppling, lås och batteri. Utökat skydd erbjuds till kunder som hyr en bil med trafik- och vagnskadereducering utan självrisk. Fullt skydd och utökat skydd täcker även för:

  • Immobiliseringsavgifter – för att täcka eventuella förluster av intäkter när hyrbilen repareras och inte kan hyras ut.
  • Vägassistans-avgifter – som tillkommer när bilen går sönder eller om kunden är med i en olycka.
  • Avgifter för förlust av nycklar – som tillkommer vid förlust av nycklar eller om kunden blir utelåst ur hyrbilen.
  • Avgifter som hyrbilsbolaget tar ut som resultat av reklamation av deras stöldskyddspolicy
  • Administrationsavgifter – som hyrbilsbolaget tar ut relaterade till punkterna ovan

Skyddsprodukter täcker inte:

  • Rengöringsavgifter
  • Bilens insida – skador på insidan av bilen, förutom om detta orsakats av en kollision.
  • Cigarettrök – avgifter från rökning inne i bilen.
  • Skador på tillval – bilbarnstolar, GPS, eller andra tillval.
  • Reparationer och andra tjänster som inte godkänts av hyrbilsbolaget.
  • Om kunden bryter mot hyresvillkoren – avgifter som uppstår under omständigheter som bryter mot villkoren i hyreskontraktet. Till exempel vårdslös och farlig körning, föraren är påverkad av alkohol eller droger eller påfyllning av fel bränsle.

Reklamering enligt en av skyddsprodukterna ovan

Vid en uppkommen skada och för att reklamera någon av skyddsprodukterna ber vi dig att kontakta Rentalcars inom 28 dagar, efter att bilen har blivit återlämnad.

Du kommer att behöva följande:

  • In- och utcheckningsdokument på hyrbilen, som visar skadan som har debiterats av hyrbilsbolaget.
  • Bevis på reparationskostnaderna från hyrbilsbolaget.
  • Kontoutdrag som visar att beloppet har dragits från ditt kreditkort.
  • Kopia på hyrbilsbolagets skaderapport.
  • En polisrapport, om det finns en sådan.
  • Rentalcars strävar efter att betala ut pengarna inom 7 dagar efter att de har mottagit dokumentationen som krävs.

Om en tredje part har varit involverad i skadan, behövs även en bekräftelse från uthyrningsbolaget att de identifierat vem som är ansvarig för skadan. Alla eventuella rättsfall måste även ha avslutats innan skadan kan bearbetas. Utbetalningarna görs till bankkortet som användes vid bokning av hyrbil och skyddsprodukt, alltså inte nödvändigtvis det kreditkort som det lokala hyrbilsbolaget debiterade för skadan.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar och övriga detaljer i din bokning. Vi rekommenderar alla kunder att läsa igenom hyresvillkoren noggrant.

Vad tycker du om den här sidan?

(10 röster, betyg: 4.40 av 5)