Allt du behöver veta om försäkringar och hyrbilar
Vi tycker inte att det ska vara nödvändigt att sitta i en timme och lusläsa hyresvillkoren när man hyr bil. När ni bokar med oss så ingår nödvändiga försäkringar så länge ni bokar ifrån Sverige. Om du vill veta mer så finns information om olika försäkringar nedan. I de flesta länder måste en självrisk/deposition betalas om det händer något. I vissa kreditkort ingår självriskreducering, se under rubriken “Självriskreducering”.
Huvudregeln när man hyr bil är att aldrig lägga till försäkringar på plats, detta eftersom de oftast är väldigt dyra även om säljare ibland får dem att låta billiga.
Försäkringar som ingår med hyrbil24.se
Så länge stöldskydd och trafik- och vagnskadereducering (CDW) ingår (det syns tydligt i sökningen) så har ni ett grundläggande skydd.
- CDW (Collision Damage Waiver) – En grundläggande försäkring som ingår och som gör att kunden inte är skyldig att ersätta alla kostnader vid en kollision eller olycka. Kunden är bara skyldig att betala upp till självrisken, det vill säga depositionen. Försäkring för skador på tak, underrede, hjul och däck ingår normalt inte i CDW.
- TP (Theft Protection) – Som det låter. En försäkring ifall bilen stjäls eller försöks stjälas. Kunden ersätter upp till självrisken. Ingår via bokningar med oss.
Extraförsäkringar
Slösa inte pengar genom att köpa mer försäkringar än vad som behövs. Om ni vill vara säkra på att inte betala mer för hyrbilen än vid bokning så välj till fullt skydd och följ trafikreglerna. Nedan följer ändå en genomgång av olika försäkringar som hyrbilsföretagen erbjuder på plats.
- SDW (Super Damage Waiver) – En tilläggsförsäkring som eliminerar självrisken. Ligger normalt på runt 200 kr per dag men beror också på vilken klass bilen tillhör. Vi rekommenderar starkt att inte välja till en sådan försäkring. Välj istället att betala hyrbilen och resan med ett kreditkort där detta ingår, eller köp till extra skydd vid bokning.
- SLI (Supplemental Liability Insurance) – En olycksfallsförsäkring som ofta säljs i USA och som täcker skada på utomstående. Ingår i trafikförsäkringen som ingår vid bokning, om ni bokar från Sverige. Varning: Boka inte hyrbilen från USA (det vill säga med amerikanskt IP-nummer).
- PAI (Personal Accident Insurance) – Täcker skador på personer i hyrbilen. Detta ingår i reseförsäkringen via er hemförsäkring (såvida ni inte åker längre än 45 dagar, då måste ni köpa till extra försäkring från hemförsäkringen).
- PEC (Personal Effect Coverage) – En tilläggsförsäkring som täcker skador eller förlust av ägodelar. Finns väl mest till för att hyrbilsbolagen ska tjäna extra. Köp inte.
Självriskreducering
Hemförsäkring
Om ni har hemförsäkring hos Folksam med tillägget Resklar, grattis! Det är en av få hemförsäkringar där självriskreducering ingår (upp till 10 000 kr för hyrbilar utomlands). Självriskreducering finns också hos If om du har stor hemförsäkring, jämförs Ifs försäkringar här.
Betal- och kreditkort
Det är bra att använda ett betal- och kreditkort där självriskreducering ingår. Generellt gäller självriskreducering endast utomlands. Se sammanställningen i bokstavsordning nedan. Tänk på att läsa villkoren innan ni bokar, ofta finns det krav på hur stor del av resan som ska vara bokad med kortet för att självriskreducering ska gälla. Se också upp med att en del försäkringar endast gäller om skadans kostnad överstiger självrisken.
- Agrolkortet – Självriskskydd för hyrbil utomlands ingår om resan är betald till minst 75% av kortet. Max ersättning 10 000 SEK, endast om skadan överstiger självrisken. Läs mer om kortvillkor och försäkringsvillkor.
- American Express – Platinumkortet innehåller en hyrbilsförsäkring där självriskreducering ingår. Bilen måste vara betald med Platinumkortet och hyr du bil i Sverige så måste en flygbiljett eller en hotellnatt finnas debiterad på kortet i samband med din hyrbil. Läs villkoren här.
- Bank Norwegian – Ingår inte som standard, finns extraskydd att köpa till.
- Circle K Mastercard – Här ingår självriskeliminering upp till 10 000 kr när du betalar med kortet. Circle K hette tidigare Statoil. Läs om deras reseförsäkring här. Ansök
- Diners Club – Ingår inte självriskreducering.
- Eurocard – Med Eurocard Platinum (ej Eurocard Gold) ingår en reseförsäkring med självriskreducering upp till 10 0000 kr. Läs mer här. Ansök
- Handelsbanken – Med Platinumkortet ingår reducering upp till 10 000 kr. Allkortet har självriskreducering men bara “om skadan överstiger hyrbilens självrisk”. Ansök
- Icabanken – Självriskreducering finns på både deras kreditkort och på deras bankkort upp till 10 000 kr. Läs villkoren för kreditkortet och villkoren för bankkortet. Ansök om bankkortet
- Ikano – Ingår inte.
- Länsförsäkringar – Ingår inte på något kort.
- Nordea – Ingår på alla kort upp till 10 000 kr, endast om skadan överstiger självrisken. Läs mer här.
- OKQ8 Visa – Ingår inte.
- Santander. Här ingår självriskreducering upp till 15 000 kr på Mitt kort +, kortet har en årsavgift.
- Shell Mastercard – Ingår inte självriskreducering.
- Skandiabanken – På deras kreditkort ingår självriskreducering upp till 10 000 kr, dock endast om skadan överstiger självrisken. Läs mer här.
- SEB – Ingår inte på deras kort
- Swedbank – Självriskreducering ingår på alla kort förutom vanligt bankkort. Upp till 10 000 kr. Läs mer här.
Generellt gäller att om föraren druckit alkohol mer än den lagliga gränsen eller på andra sätt brutit mot hyresvillkoren så gäller inte försäkringarna. Det kan till exempel vara att köra hyrbilen på platser där man inte har tillåtelse att köra.
Att få tillbaka självrisk vid skada från kreditkort
Här tänkte vi kort beskriva hur det kan gå till när det har hänt något och man ska ha tillbaka pengar från försäkringen på kortet. Skadan på bilen gällde en mindre ytlig skråma på framsidan.
- När vi lämnade tillbaka bilen betalade vi skadekostnaderna med kreditkortet-kortet, dels en kostnad för själva skadan och dels en administrationskostnad. Alla papper och kvitto sparades.
- Vid hemkomst kontaktade vi kreditkortets bank och och blev hänvisade till deras försäkringsbolag. Vi rapporterade via telefon hur och när skadan skedde. Det kan vara bra att ha koll på vilka summor som dragits för att det ska gå smidigt.
- Efter en del frågor om vad som skett fick vi besked om att pengarna ska vara tillbaka på kontot inom 3-5 arbetsdagar.